Logo de CdT Online Zona privada
Logo de CdT Online

Comunitat Valenciana, destinació gastronòmica

La Comunitat Valenciana té una cultura gastronòmica de gran valor, receptes tradicionals tan internacionals com els arrossos o la paella, productes agroalimentaris diversos i d’alta qualitat, un sector hostaler consolidat i, en els últims anys, un nombre important de cuiners i cuineres, líders d’aquest moviment gastronòmic al qual aporten la seua creativitat i excel·lència: 28 estreles Michelin i 45 restaurants amb sols Repsol.

La gastronomia pròpia és un recurs de primer ordre per al turisme de la Comunitat Valenciana; reforça l’essència i els valors de l’estil de vida que ens identifica com a destinació mediterrània: hospitalària i saludable, reflex d’una dieta mediterrània declarada per la UNESCO Patrimoni Immaterial de la Humanitat.

La influència de la gastronomia en els viatges i el creixement de visitants atrets per la cuina i el rebost de les destinacions turístiques és una realitat. Així, la gastronomia ha esdevingut hui un segment d’oportunitat per a la competitivitat i el posicionament turístic, un producte que contribueix a la sostenibilitat i al desenvolupament territorial, amb beneficis intersectorials importants.

Xarxa GastroTurística CV – L’Exquisit Mediterrani

Turisme Comunitat Valenciana impulsa el turisme gastronòmic des d’un concepte ampli, i té en compte tots els agents que intervenen en la “cadena de valor” i un enfocament compartit per un bon nombre d’iniciatives i projectes, públics i privats, sorgits a la Comunitat Valenciana des de diferents àmbits del turisme i la gastronomia: des de l’alta cuina a productes experiencials al territori com ara l’enoturisme, agroturisme, oleoturisme i turisme pesquer.

La marca Comunitat Valenciana – l’Exquisit Mediterrani és l’element central que representa els valors de la nostra gastronomia d’excel·lència: el més exquisit del Mediterrani. Sobre aquesta pivoten els missatges i accions promocionals d’experiències turístiques vinculades a la gastronomia mediterrània típicament valenciana, amb paràmetres de qualitat i autenticitat.

La Xarxa GastroTurística CV és l’instrument de governança col·laborativa de Turisme Comunitat Valenciana que, des de 2019, integra els agents en xarxa. Connecta iniciatives i sinergies en el territori, a partir dels huit centres de la Xarxa de CdT i Invat·tur –com a nodes de primer nivell-, i integra en l’estratègia gastronòmica els principis de la Llei 15/2018, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana.

La Xarxa disposa d’un Pla d’acció transversal que suma a les accions dels programes de Turisme Comunitat Valenciana altres iniciatives en col·laboració amb els agents adherits a través de convenis, programes d’ajudes i altres formes de suport i assistència tècnica, logística o de difusió.

Entitats adherides a la Xarxa GastroTurística CV

La Xarxa GastroTurística CV disposa de més de 60 entitats i destinacions turístiques que col·laboren en el desenvolupament dels valors i objectius de l’Exquisit Mediterrani a través de la cooperació en la realització d’accions i coordinació de programes:

  • Fòrums per al consens d’estratègies entre agents.
  • Implementació de valors i bones pràctiques.
  • Intercanvi actiu d’informació i difusió de resultats.
  • Protecció del valor de la gastronomia pròpia i difusió de l’excel·lència del producte a través de la marca.

L’adhesió es formalitza a través d’una expressió d’interés que presenten les entitats a Turisme Comunitat Valenciana, la qual adjunta la identificació i registre d’esdeveniments, actuacions i d’altres iniciatives de promoció gastronòmica en el Catàleg d’Accions l’Exquisit Mediterrani, amb prop de 150 registres en l’actualitat.

Pla d’acció l’Exquisit Mediterrani

El Pla articula les seues accions a través de huit eixos i recull actuacions pròpies de tots els programes de Turisme Comunitat Valenciana, així com les desenvolupades en col·laboració amb agents de la Xarxa GastroTurística CV:

  • Coneixement, innovació i investigació aplicada (eix 1): preservació de la gastronomia pròpia, dieta mediterrània i innovació per a la competitivitat.
  • Desenvolupament de producte (eix 2): desenvolupament i segmentació de productes gastronòmics experiencials i col·laboració amb les empreses per a la seua introducció en el mercat.
  • Promoció i màrqueting (eix 3): brànding gastronòmic i posicionament de la Comunitat Valenciana com a destinació gastronòmica.
  • Difusió dels valors de la gastronomia pròpia (eix 4): comunicació, reivindicació social i valoració de la gastronomia genuïna de la Comunitat Valenciana.
  • Competitivitat (eix 5): modernització del teixit empresarial turisticogastronòmic a través de l’emprenedoria, qualitat turística, competitivitat i desenvolupament sostenible.
  • Qualificació i formació professional (eix 6): qualificació permanent dels professionals.
  • Infraestructures i equipaments (eix 7): inversions per a la millora d’infraestructures i equipaments al territori.
  • Governança col·laborativa (eix 8): sistema d’adhesió i col·laboració amb els agents.